zo 17 maart 2024 11:00
Lissewege O.L.V.-Bezoekingskerk
vr 22 maart 2024 20:30
Kortrijk Onze-Lieve-Vrouwe-kerk
Herdenkingsconcert
Het Requiem van Wim Henderickx (*17/03/1962 – †18/12/2022) is gebaseerd op het gelijknamige werk van Gabriel Fauré (*1845 – †1924). Het grandioze en doorvoelde Requiem van Fauré wordt vaak een wiegelied van de dood genoemd. Wim Henderickx bewerkte deze troostende dodenmis voor koor en ensemble en verrijkte het met eigen oriëntaals geïnspireerde muzikale commentaren. Een sopraan en bas-bariton, 9 instrumentalisten, kinderkoor en gemengd koor brengen dit serene werk op zondag 17 maart om 11.00u te Lissewege en vrijdag 22 maart om 20.30u te Kortrijk.
Aan de koorpartituur werd bijna niets gewijzigd: Wim Henderickx voegde er een openingsdeel, middendeel en slotdeel aan toe.
Het werk staat volledig in het teken van versmelting, met groot respect voor de respectievelijke tradities. Het Requiem als een ingetogen en contemplatieve smeekbede voor de bevrijding van de mens van welke etniciteit dan ook. Lees meer over het werk ↓
Naast het Requiem hoort u ook nog het wondermooie Song for Athene van John Tavener en They are at rest van Edward Elgar.
Dit concert kadert in de grote herdenkingsconcerten rond de betreurde Wim Henderickx die her en der in Vlaanderen worden georganiseerd.
De locatie in Kortrijk is niet toevallig. In de Onze-Lieve-Vrouwekerk vond in maart 2020 de première van Wim Henderickx’ nieuwe werk Colors voor vrouwenkoor plaats, waar ook enkele dames van KVE aan meewerkten. Bovendien werd deze kerk eerder al gekozen als concertlocatie voor zijn werk. Beide kerken hebben de juiste akoestiek en decor voor dit soort concerten.
Solisten
Kinderkoor
Algemene leiding
Koor
Instrumentaal Ensemble
Paul Klinck, viool
Vitali Mikhin, altviool
Wouter Vercruysse, cello
Maarten Taelman, contrabas
Arianna Groppi, dwarsfluit
Elena Herrero Vega, klarinet
Lieven Vandeputte, hoorn
Tom Hoornaert, harmonium
Selmane El Yazidi, qanun
Mogelijk dankzij deze partners
Over het werk
In Requiem staat tegenstelling, maar ook versmelting centraal. Henderickx componeerde dit werk in 2016, in het kader van de productie EAST. Opera Ballet Vlaanderen nodigde voor deze productie drie choreografen uit, die zich met hun artistieke taal op het kruispunt tussen Oost en West bevinden. Eén van die choreografen is Sidi Larbi Cherkaoui, met wie Henderickx voor Requiem samenwerkte.
Het Requiem van Gabriel Fauré geldt als uitgangspunt. Fauré orkestreerde zijn compositie op drie verschillende manieren. Henderickx versmolt deze drie verschillende bezettingen tot een instrumentatie voor sopraan, bas-bariton, gemengd koor, kinderkoor en een instrumentaal ensemble waaraan een harmonium en een qanun (zie video) toevoegd werd.
In zijn nieuwe versie laat Henderickx Fauré’s oorspronkelijke melodieën en harmonieën vaak zo goed als onaangetast, en gaat hij niet verder dan het uitwerken van de timbrecombinaties en orkestratiemogelijkheden van zijn nieuwe bezetting. Maar bij momenten schuift hij geheel nieuwe passages tussen Fauré’s oorspronkelijke muziek. Deze maken gebruik van verschuivende klankwolken, kwarttonen, asymmetrische ritmiek en ‘extended’ speeltechnieken, en balanceren tussen het typische klankidioom van de Westerse kunstmuziek na 1950 en dat van het Midden-Oosten.
Meer info over het originele Requiem van Fauré (NPO Radio 4)
Waarom dit werk, hier en nu
Het Kortrijks Vocaal Ensemble voerde het Requiem van Gabriel Fauré in het begin van haar bestaan meermaals uit: in 2000, 2002 en 2003. De laatste keer was in 2022, samen met het Koninklijk Koor en Orkest Zanglust Tielt, als afstudeerproject van dirigente en KVE-koorlid Leen Van Hee.
Het herdenkingsconcert had in eerste instantie enkel voor Gabriel Fauré kunnen zijn. In 2024 is het immers 100 jaar geleden dat hij op 79-jarige leeftijd — en tragisch genoeg voor een componist, inmiddels al vele jaren doof — overleed aan een longontsteking.
Na het jubileumjaar (25 jaar KVE) mocht dit werk wel eens terugkomen op het programma, zeker als het in de hedendaagse en ontroerende bewerking van de Vlaamse componist Wim Henderickx mocht gebeuren.
Het herdenkingsconcert kreeg helaas een tweede bestaansreden. Wim Henderickx stierf onverwacht op een zondagmiddag in december 2022 op 60-jarige leeftijd, zodat we dit Requiem aan beide componisten opdragen. Ons concert in Lissewege is trouwens op Wims verjaardag: 17 maart.
Wim Henderickx schreef tijdens zijn carrière werken voor opera, muziektheater, orkest, koor, harmonieorkest en kamermuziek. Het gebruik van elektronica in composities werd zijn handelsmerk, wat weliswaar achterwege bleef in zijn Requiem.
Hij was sinds 1996 huiscomponist bij Muziektheater Transparant en in 2013 werd de componist ook artist in residence bij het Antwerp Symphony Orchestra. Naast het componeren, doceerde Henderickx ook aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij de nieuwe generatie componisten opleidde.
Bovenal is hij wellicht de meest enthousiasmerende kunstenaar die Vlaanderen ooit had – zijn inzet voor de verschillende communities, voor jonge artiesten en zijn open blik op de wereld maken hem uniek. Met zijn veel te vroeg heengaan verliest de Vlaamse en internationale kunstenwereld een boegbeeld. Zijn impact en visie zullen echter niet verloren gaan en hij zal een inspiratie blijven voor de komende generaties.
Muziektheater Transparant
Als koor koesteren we bovendien een mooie herinnering aan Wim. Op 8 maart 2020 (net voor de lockdown!) werkten enkele dames van KVE — samen met de koren Ars Vocalis en Zimra — voor Festival van Vlaanderen Kortrijk mee aan de creatie van Wim Henderickx’ werk Colors, een nieuw werk voor dameskoor. Klara zond het concert op 24 maart uit, toen iedereen nog veronderstelde dat de lockdown hooguit een paar weken zou duren. In deze Onze-Lieve-Vrouwe-kerk werden eerder trouwens ook nog andere werken van Wim uitgevoerd. Zijn Requiem zal er voor het eerst klinken.
Bekijk zeker nog het interview door Pieter De Praetere in opdracht van Huniyāgar, waar Wim Henderickx het ook kort heeft over Colors. Je maakt er bovendien kennis met de geestdrift van de componist. Het interview dateert van mei 2021.
Meer info: www.wimhenderickx.com