Kortrijks Vocaal Ensemble 

Barok vanaf het begin

In 1998 groepeerde dirigent Wim Verdonck een vaste kern geschool­de zangers tot het Kortrijks Vocaal Ensemble (KVE). Beginprincipe was en is de uitvoering van vocale en instrumentale muziek uit de barok­periode, met een bijzondere belang­stelling voor het werk van J.S. Bach en zijn voor­gangers of tijdgenoten.

Door een flexibele manier van werken met solisten en instrumentaal ensemble kon na enkele jaren het Kortrijks Vocaal Ensemble uitge­nodigd worden voor uitvoeringen van cantates van J.S. Bach en werd in 2006, 2008, 2010 en 2018 de Matthäus Passion van J.S. Bach in Tongeren, Genk, Brugge, Oudenaarde en Kortrijk gebracht.

Creatie en experiment

Voor een concert in het Verenigd Koninkrijk verzorgde KVE de creatie van Laudes, van de hand van Kurt Bikkembergs, en in 2008 werd de Bachcantate Aus der Tiefen van J.S. Bach, geregisseerd door Wim Opbrouck als multi­mediale voorstelling gebracht tijdens Kortrijk Congé en Theater aan Zee in Oostende.

In dat jaar werkte het koor mee aan het project Silence my Soul, met medewerking van actrice Chris Lomme in een regie van Piet Arfeuille. Succes­volle herhalingen waren er in 2009 in Tielt, Harelbeke en Marke.

Samen met het Waregemse koor Con Cuore werden in 2009 Rachmaninovs Vespers uitgevoerd in Rijsel, Waregem en Harelbeke.

Via Urbis

Het Kortrijks Vocaal Ensemble verzorgde een reeks fijne passie- en najaarsconcerten: de Johannespassie van H. Schütz voor a-capella­koor en soli in 2011, een barokconcert rond het werk van D. Buxtehude, het Requiem van C. Krees (Estland) samen met het Magnificat van J. Rutter, en in 2014 de unieke uitvoering van de Lukaspassie van C.P.E. Bach, in samen­werking met het barokorkest Il Fondamento onder leiding van Paul Dombrecht, een samenwerking die een vervolg kreeg met de uitvoering van drie cantates uit het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach.

In mei 2014 stond Bachs Missa in A-dur en het Magnificat van J.S. Bach op het programma en met Kerstmis G.F. Händels grootschalige Messiah.

In die periode zong het koor als bijzonder passieconcert het fel gesmaakte Via Urbis van Kurt Bikkembergs, een werk voor koor, soli en accordeon. Dit werk werd sindsdien meerdere malen zeer succesvol uitgevoerd en behoort ondertussen tot het standaardrepertoire van het koor.

Meesterwerken

In 2017 werd het Kyrie en Gloria uit Bachs H‑Moll Messe uitgevoerd, eveneens als het Magnificat van J.S. Bach. Ook een benefiet­concert met hedendaags werk stond op het programma.

Het jaar 2018 stond volledig in het teken van het 20-jarig bestaan van KVE. In maart werd samen met het Brussels Chamber Choir de Mattheuspassie van J.S. Bach voor een uitver­kochte kerk uitgevoerd. In november werd het feestjaar afgesloten met de wondermooie cantate BWV106 Actus Tragicus — ook gekend als Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit — én de creatie van Plainte, een compositieopdracht van KVE aan Diederik Glorieux.

In 2019 werd KVE opnieuw gevraagd voor een Herdenkingsconcert Herman Roelstraete en voor de uitvoering van het Via Urbis van Kurt Bikkembergs. Half augustus waren ze ook te gast in het stemmig kerkje van Haringe voor een concert met op het programma heden­daagse koormuziek i.s.m. organist David Van Bouwel.

Nieuwe uitdagingen

Eind 2019 ging het koor de uitdaging aan om het vertrouwde repertoire van de barokperiode en hedendaags repertoire te verlaten met de uitvoering van de Londense versie van Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms. Bovendien kregen ze via het Roeselaars Kamerkoor de unieke kans om samen met hen en symfonieorkest Artis Dulcedo, dit werk nogmaals uit te voeren in het Concertgebouw Brugge en de O.L.Vrouwekerk van Roeselare.

Omwille van de Coronapandemie moesten de geplande concerten voor 2020 en 2021 worden geannuleerd. Een lichtpuntje was wel de uitvoering van het Requiem van Maurice Duruflé dat toch nog in november 2021 kon doorgaan.

In 2022 kwam dan eindelijk licht aan het einde van de tunnel. De meesterlijke Johannespassie van J.S. Bach en het Requiem van W.A. Mozart, en twee verschillende a-capellaprogramma’s met werk van Vlaamse en Scandinavische componisten brachten ons opnieuw hoop en vertrouwen in de toekomst.

In 2023 vierde KVE het 25-jarig bestaan met o.a. het wondermooie cultwerk Jesus’ Blood Never Failed me Yet van Gavin Bryars, en een van de grote meesterwerken uit de muziek­geschiedenis Messiah van G.F. Händel, met uitvoeringen in Kortrijk en Lissewege. In november bracht het koor het contemplatieve Te Deum van Arvo Pärt. Het feestjaar mocht sfeervol afgesloten worden met Spheres, een hedendaags programma voor koor en piano met onder meer muziek van Gjeilo, Pärt, Lauridsen en Bikkembergs.

In 2024 werd het Requiem van Fauré in een bewerking van de recent overleden Vlaamse componist Wim Henderickx gebracht als herdenkingsconcert. Met de Sinksen-feesten gingen we in L’amour de moi tussen de kunstwerken in de Art Church Rochus de lieflijke toer op met liefdesliederen, geflankeerd door liefdespoëzie voorgedragen door oude bekende Chris Lomme. In november zetten we in Zwevegem een opmerkelijk duoconcert op de planken met Wannes Cappelle, die in Carmina Burana bovendien als solist aantreedt en voor de gelegenheid enkele delen hertaalde naar het West-Vlaams.

Bekijk ook  https://www.facebook.com/Kortrijksvocaalensemble/